Je bent niet verplicht om je vakantiegeld te gebruiken om je schuld(en) mee af te lossen. We raden je wel aan om je schuld(en) zo snel mogelijk te betalen.
Wanneer je je schulden niet betaalt én geen betalingsregeling met ons afspreekt, dan kunnen er hoge kosten voor jouw rekening komen. Voorbeelden hiervan zijn: incassokosten, rente en de kosten voor een dagvaarding. Wanneer wij al in het bezit zijn van een vonnis of dwangbevel, mag er zelfs beslag gelegd worden op je inkomen, auto en/of huis.
Wanneer wij beslag hebben gelegd is het niet meer mogelijk om een regeling af te spreken om zo het beslag alsnog te voorkomen. Voorafgaand aan het leggen van beslag hebben wij u meerdere malen per brief/e-mail/telefonisch verzocht om het openstaande bedrag te betalen of hier een betalingsregeling over af te spreken. U heeft niet voldaan aan je betalingsverplichting. Het is uiteraard wel mogelijk om naast het gelegde beslag betalingen aan ons te doen. Uw dossier zal hiermee sneller afbetaald zijn, waardoor wij het beslag sneller op kunnen heffen.
Je kunt op verschillende manieren betalen:
- Klik op MijnIncasso en betaal zonder in te loggen. Vermeld hierbij altijd het juiste dossiernummer.
- Op MijnIncasso kun je inloggen en direct een overzicht van jouw openstaande dossiers vinden en deze betalen. Jouw betaling is voor ons direct te zien in het dossier.
- Je kunt jouw betaling overmaken op het IBAN-rekeningnummer: NL90INGB0686310357, t.n.v. GGN mastering credit, onder vermelding van jouw dossiernummer(s). Voor betalingen vanuit het buitenland kun je de BIC code gebruiken: BIC: INGBNL2A. Houd rekening met een verwerkingstijd van 1 werkdag.
- Op al onze vestigingen kun je contant of per pin jouw betaling aan ons doen op werkdagen tussen 9.00 en 16.00 uur. Jouw betaling is direct te zien in jouw dossier op MijnIncasso. Kijk op www.ggn.nl/contact voor een overzicht van onze vestigingen.
In de pré-incassobrief staan de bankgegevens van onze opdrachtgever. Je kunt aan hen betalen. Vermeld bij je betaling het kenmerk dat in de pré-incassobrief staat zodat onze opdrachtgever je betaling direct kan verwerken.
Wanneer er een andere betaalmethode mogelijk is, dan staat dit altijd in de brief uitgelegd.
Voor het voorstellen van een betalingsregeling kun je
- Op MijnIncasso inloggen. Klik op 'Regeling voorstellen'. Na het versturen van je voorstel ontvang je binnen 5 werkdagen een reactie per e-mail.
- Ons contactformulier invullen. Wij sturen je binnen 5 werkdagen een bevestiging of afwijzing van de voorgestelde betalingsregeling.
- Op MijnIncasso kun je direct inloggen en een overzicht van je openstaande dossier(s) vinden.
Als je in de afgelopen 2 dagen een officiële brief van één van onze deurwaarders hebt ontvangen, dan kun je voor dat dossier het bedrag aanhouden wat in die brief staat.
- Je kunt ons contactformulier invullen en kiezen voor: ‘ik heb een andere vraag’. Hier kun je ons vragen om je een overzicht van je openstaande dossier(s) te sturen. Wij verwachten dit binnen 7 werkdagen per e-mail of post te doen.
Heb je al betaald aan GGN, maar toch nog een brief van ons ontvangen? Er zijn 3 mogelijkheden die gebeurd kunnen zijn:
- Je betaling is door ons ontvangen, maar was nog niet verwerkt in het dossier op het moment dat de brief werd verstuurd.
- Je betaling is gedaan onder vermelding van een verkeerd dossiernummer of aan een verkeerd rekeningnummer.
- Je hebt niet betaald volgens de afgesproken betaalcondities. Dit kan betrekking hebben op de hoogte van het bedrag of de afgesproken betaaldatum.
Uiterlijk drie dagen na de betaling kun je de betaling terugzien op MijnIncasso.
Kun je jouw betaling niet terugvinden op MijnIncasso en is het ook niet door GGN naar je teruggestort?
- Log in op MijnIncasso en ga naar de vordering waarin je hebt betaald. Maak vervolgens een bezwaar aan en kies voor de reden: ‘Ik heb al betaald en stuur hierbij het betaalbewijs’. Voeg je betaalbewijs als bijlage toe. Wij verwachten binnen 10 werkdagen te reageren.
- Ga naar ons contactformulier en kies voor de optie: ‘Ik heb al betaald en stuur hierbij het betaalbewijs’. Voeg je betaalbewijs als bijlage toe. Wij verwachten binnen 10 werkdagen te reageren.
LET OP: Op het betaalbewijs moet in ieder geval de volgende informatie zichtbaar zijn:
- de betaaldatum
- de naam van de rekeninghouder
- het rekeningnummer waarmee betaald is
- het rekeningnummer waaraan betaald is
- het bedrag
- de omschrijving
Er zijn meerdere opties mogelijk:
-
Je betaling heeft betrekking op een andere factuur dan de factuur waar je onze brief over krijgt.
Controleer je betaalkenmerk en de factuurgegevens.
-
Je betaling aan de opdrachtgever is bij ons nog niet bekend. Controleer op MijnIncasso of wij de betaling hebben verwerkt.
Heeft je betaling betrekking op de juiste factuur en is je betaling nog niet verwerkt?
- Klik op 'Bezwaar maken' en kies voor de reden: 'Ik heb al betaald en stuur hierbij het betaalbewijs'. Voeg jouw betaalbewijs als bijlage toe. Wij nemen dan contact op met onze opdrachtgever om je betaalbewijs te bespreken. Wanneer wij een reactie ontvangen van onze opdrachtgever, brengen wij je hiervan op de hoogte. Je hoeft geen contact met ons op te nemen.
- Of ga naar ons contactformulier en kies voor de optie: 'Ik heb al betaald en stuur hierbij het betaalbewijs’. Voeg jouw betaalbewijs als bijlage toe. Wij nemen dan contact op met onze opdrachtgever om je betaalbewijs te bespreken. Wanneer wij een reactie ontvangen van onze opdrachtgever, brengen wij je hiervan op de hoogte. Je hoeft geen contact met ons op te nemen.
Er zijn 2 mogelijke redenen voor:
- Je betaling is door ons ontvangen maar was nog niet verwerkt in het dossier op het moment van het versturen van de brief.
- Je betaling is gedaan onder vermelding van een verkeerd dossiernummer of aan een verkeerd rekeningnummer.
Controleer of één van bovengenoemde opties van toepassing is voor jou. Uiterlijk drie dagen na de betaling kun je de betaling terugzien op MijnIncasso door naar het betreffende dossier te gaan. Hier zie je een overzicht van de betalingen die je aan ons hebt gedaan.
Kan je jouw betaling niet terugvinden op MijnIncasso en is het ook niet door GGN naar je teruggestort?
-
Log dan in op MijnIncasso en klik op 'Bezwaar indienen'. Dien vervolgens een bezwaar in en kies voor de reden: ‘Ik heb al betaald en stuur hierbij het betaalbewijs’. Voeg je betaalbewijs als bijlage toe. Wij verwachten binnen 10 werkdagen te reageren.
-
Of ga naar ons contactformulier en kies voor de optie: ‘Ik heb al betaald en stuur hierbij het betaalbewijs’. Voeg jouw betaalbewijs als bijlage toe. Wij verwachten binnen 10 werkdagen te reageren.
Wanneer je de betreffende factuur al betaald hebt, dan kun je een betaalbewijs naar onze opdrachtgever sturen. In de pré-incassobrief vind je de contactgegevens van onze opdrachtgever.
Er zijn verschillende manieren om te betalen aan GGN. De verwerkingstijd zal daarom ook per situatie verschillen:
-
Je hebt via Directbetalen of op MijnIncasso betaald: je betaling is voor ons direct te zien in het dossier. Op MijnIncasso zie je de betaling na 2 werkdagen in je dossier(s).
-
Je hebt een e-mail met een betaalverzoek van ons ontvangen en via de link in de e-mail aan ons betaald: op MijnIncasso zie je de betaling na uiterlijk 2 werkdagen in je dossier(s).
-
Je hebt een betaling aan ons overgemaakt: je betaling is binnen 2 werkdagen zichtbaar in je dossier. Op MijnIncasso zie je de betaling na 2 werkdagen in je dossier(s).
-
Je hebt betaald bij één van onze vestigingen: je betaling is direct zichtbaar in je dossier. Op MijnIncasso zie je de betaling direct in je dossier(s).
Ook wanneer je al een betalingsregeling met ons hebt afgesproken, ontvang je van ons een brief of e-mail over extra aflossen met het vakantiegeld. Wij sturen je deze brieven of e-mails om je de mogelijkheid te geven om versneld jouw schuld(en) af te lossen. Door versneld af te lossen, voorkom je extra rente. Daarnaast ben je eerder schuldenvrij en hoef je niet meer maandelijks een gedeelte van je inkomen te reserveren voor het aflossen van je schuld(en).
Het is echter niet verplicht om naast jouw betalingsregeling (een gedeelte van) je vakantiegeld te betalen aan ons. Wanneer je geen gebruik wilt maken van de mogelijkheid om versneld af te lossen, hoef je geen contact met ons op te nemen. Jouw betalingsregeling zal blijven bestaan en je kunt de regeling gewoon voortzetten zoals is afgesproken.
Neem contact met ons op, dan kunnen wij kijken naar de mogelijkheden van een betalingsregeling. Omdat de zitting wél doorgaat bij een betalingsregeling, komen de griffiekosten voor jouw rekening.
Als je de vordering al hebt betaald, is het belangrijk om zo snel mogelijk een betaalbewijs te sturen. LET OP: Op het betaalbewijs moet in ieder geval de volgende informatie zichtbaar zijn:
1. de betaaldatum
2. de naam van de rekeninghouder
3. het rekeningnummer waarmee betaald is
4. het rekeningnummer waaraan betaald is
5. het bedrag
6. de omschrijving
- Je kunt je betaalbewijs indienen door in te loggen op MijnIncasso. Klik op ‘Bezwaar indienen’ en vervolgens op ‘ik heb al betaald’. Je kunt het betaalbewijs toevoegen als bijlage.
- Je kunt je betaalbewijs ook indienen via het contactformulier. Klik dan op ‘Ik heb al betaald en stuur hierbij het betaalbewijs’. Vul de velden in en voeg je betaalbewijs toe als bijlage.
- Je kunt je betaalbewijs ook onder vermelding van je dossiernummer per post versturen naar Postbus 19212, 3001 BE, Rotterdam.
Wanneer wij beschikken over je e-mailadres, ontvang je een aantal dagen voor de betaaltermijn een e-mail van ons. Hiermee kun je de betalingsregeling gemakkelijk via iDEAL aan ons betalen.
Op MijnIncasso kun je bij Mijn Gegevens je e-mailadres aan ons doorgeven.
Een pre-minder is bedoeld als service van ons naar jou. Je kunt het zien als een soort herinnering dat de betalingsdatum van de betalingsregeling eraan komt. De pre-minder wordt ongeveer 5 werkdagen voor de afgesproken datum van de betalingsregeling door ons verstuurd. Dat gebeurt ook als je al hebt betaald. In dat geval mag je de pre-minder als niet verzonden beschouwen.
Als het de laatste termijn van je betalingsregeling is, dan sturen we de pre-minder op een andere datum, vrij kort na het ontvangen van de een-na-laatste betaling. Je mag gewoon de afgesproken datum aanhouden om de laatste termijn van je regeling te betalen.
Je kunt controleren of je betaling is ontvangen door ons te bellen op 088-3314500.
Het kan natuurlijk voorkomen dat je te veel aan ons hebt betaald in (één van) je dossiers. Wij willen dit uiteraard zo snel mogelijk aan je terugstorten of verrekenen. Als je nog andere dossiers bij ons hebt, verrekenen wij het tegoed voor je met één van de openstaande dossiers. Heb je geen andere dossiers meer bij ons, dan zijn er 2 opties:
-
Wanneer het tegoed is ontstaan door een betaling die jij of iemand voor je heeft gedaan, kunnen we het bedrag terugstorten naar de bankrekening waar de betaling vandaan kwam. Je kunt je verzoek hiervoor indienen via ons contactformulier. Stuur altijd het rekeningnummer mee waarmee betaald is. Houd rekening met een verwerkingstijd van 14 werkdagen.
-
Wanneer het tegoed is ontstaan door een betaling vanuit een beslag, zijn wij verplicht om het tegoed ook naar deze partij over te maken; wij mogen het tegoed dus niet naar jou overmaken. Dit kan bijvoorbeeld om beslag op je inkomen of op de voorlopige teruggave gaan. Wij storten het bedrag in dit geval terug naar je werkgever, uitkeringsinstantie of de Belastingdienst.
Wanneer je het bedrag dat je verschuldigd bent niet in één keer kunt betalen, is het in veel gevallen mogelijk om een betalingsregeling voor te stellen. Wij zijn niet verplicht om een betalingsregeling af te spreken, maar wanneer de afspraken met onze opdrachtgever dit toestaan, is dit zeker een mogelijkheid bij ons.
Voor het voorstellen van een betalingsregeling kun je:
-
Inloggen op MijnIncasso. Klik op 'Regeling voorstellen'. Na het versturen van je voorstel ontvang je binnen 5 werkdagen een reactie per e-mail.
-
Vul ons contactformulier in. Wij sturen je binnen 5 werkdagen een bevestiging of afwijzing van de voorgestelde betalingsregeling.
Je kunt op MijnIncasso zonder inloggegevens aan ons betalen. Voer jouw dossiernummer, postcode/huisnummer en het bedrag in dat je aan ons wilt betalen. Zo betaal je veilig en snel met jouw eigen bank via iDeal! Jouw betaling is onmiddellijk zichtbaar voor GGN. Door de verwerking van iDeal kan het langer duren voordat je de verwerking ziet bij jouw vorderingen.
Je kunt op verschillende manieren betalen:
- Klik op Directbetalen en betaal zonder in te loggen. Vermeld hierbij altijd het juiste dossiernummer. Je betaling is voor ons direct te zien in het dossier. Op MijnIncasso zie je de betaling na 2 werkdagen in je dossier(s).
- Op MijnIncasso kun je inloggen en direct een overzicht van uw openstaande dossiers vinden en deze betalen. Je betaling is voor ons direct te zien in het dossier. Op MijnIncasso zie je de betaling binnen 2 werkdagen in je dossier(s).
- Je kunt je betaling overmaken op het IBANrekeningnummer: NL90INGB0686310357, t.n.v. GGN mastering credit, onder vermelding van je dossiernummer(s). Voor betalingen vanuit het buitenland kun je de BIC code gebruiken: BIC: INGBNL2A. Houd rekening met een verwerkingstijd van 2 werkdagen.
- Op al onze vestigingen kun je contant of per pin je betaling aan ons doen. Je betaling is meestal direct te zien in je dossier op MijnIncasso. Let op: soms kan dit tot een dag duren, ook al is de betaling wel al binnen. Kijk op www.ggn.nl voor een overzicht van onze vestigingen. Wij zijn maandag t/m vrijdag tussen 9.00 en 16.00 uur geopend.
Je kunt controleren of je betaling is ontvangen door in te loggen op MijnIncasso. Daar wordt de status van je vorderingen iedere dag bijgewerkt. Het kan maximaal 2 werkdagen duren voordat je betaling zichtbaar is op MijnIncasso, ook al is de betaling al ontvangen.
Je kunt ook controleren of je betaling is ontvangen door ons te bellen op 088-3314500.
GGN geen mogelijkheid voor een automatische incasso. Je kunt wel bij je eigen bank een maandelijkse automatische betaling instellen. Controleer altijd of de betaling ook daadwerkelijk afgeschreven is van je rekening.
Wanneer je het bedrag dat je verschuldigd bent niet in één keer kunt betalen, dan is het in veel gevallen mogelijk om een betalingsregeling af te spreken. Wij zijn niet verplicht om een betalingsregeling af te spreken, maar wanneer de afspraken met onze opdrachtgever dit toestaan, is dit zeker een mogelijkheid bij ons.
Voor het treffen van een betalingsregeling kun je:
-
Inloggen op MijnIncasso. Klik op 'Regeling voorstellen'. Na het versturen van je voorstel ontvang je binnen 5 werkdagen een reactie per e-mail.
-
Vul ons contactformulier in. Wij sturen je binnen 5 werkdagen een bevestiging of afwijzing van de voorgestelde betalingsregeling.
- Op MijnIncasso kun je inloggen en direct een overzicht van je openstaande dossiers vinden. Hier staat per dossier het resterende bedrag dat betaald moet worden.
- Wanneer wij beschikken over je e-mailadres, dan ontvang je van ons een e-mail wanneer je dossier bijna betaald is. Hierin staat het resterende bedrag dat betaald moet worden. Zo betaal je nooit teveel en kunnen we je dossier(s) direct na je laatste betaling sluiten.
Als je geld van ons terugkrijgt, kan dat om verschillende redenen zijn.
Als je geld teruggestort krijgt omdat je beslagvrije voet met terugwerkende kracht is aangepast, duurt het ongeveer twee weken vanaf de aanpassing voordat het geld door ons wordt overgemaakt.
Als je geld terugkrijgt omdat je te veel hebt betaald, duurt het ongeveer een week vanaf het moment dat de opdracht voor terugstorting in ons systeem staat.
Heb je na de aangegeven tijdsduur nog geen geld ontvangen? Wij hebben dit zo veel mogelijk geautomatiseerd, maar het kan zijn dat het nog niet in gang gezet is. Wil je ons dan bellen op 088-3314500 zodat we het in gang kunnen zetten?
Wanneer je een betalingsregeling met ons afgesproken hebt, dan blijft de regeling alleen gelden wanneer je het afgesproken bedrag elke maand op tijd aan ons betaalt én wanneer je geen nieuwe schulden maakt bij onze opdrachtgever.
Betalingstips:
- Gebruik voor je maandelijkse betaling onze iDEAL-link: Directbetalen. Zo betaal je veilig en gemakkelijk. Je betaling is voor ons direct te zien in het dossier. Op MijnIncasso zie je de betaling na 2 werkdagen in jouw dossier(s).
- Je kunt bij je eigen bank een maandelijkse automatische betaling instellen. Controleer altijd of de betaling ook daadwerkelijk afgeschreven is van je rekening.
Wij sturen je niet standaard een herinnering, maar kunnen direct overgaan tot de volgende stap in het incassotraject. Dit kan inhouden dat we een dagvaarding bij je langsbrengen of beslag leggen op je loon of uitkering. Dit staat ook altijd in de bevestiging van de betalingsregeling. Daarom is het belangrijk dat je zelf in de gaten houdt dat je de betalingsregeling juist nakomt.
Als je geen contact met ons opneemt, zal het dossier doorgaans het volgende incassotraject doorlopen. Op een aantal momenten binnen dit traject is het mogelijk om kosten te voorkomen.
Je kunt je openstaande saldo inzien in MijnIncasso. Na het inloggen, kun je het overzicht zien bij 'Mijn Vorderingen'. Het is ook mogelijk om telefonisch je saldo op te vragen. Je kunt dan bellen naar 088-3314500.
Het volledige dossier is voldaan, wij hebben zelfs teveel geld ontvangen.
-
Als je nog andere dossiers bij ons hebt, dan verrekenen wij het tegoed voor je met één van de openstaande dossiers. Je ontvangt een brief van ons waarin we aangeven welk bedrag verrekend wordt met welk dossier. In onze brief leggen we uit wat je kunt doen als je niet wilt dat we het bedrag verrekenen.
-
Als je geen ander dossier bij ons hebt, dan storten wij het teveel ontvangen bedrag altijd terug naar jouw werkgever of uitkerende instantie. De reden hiervoor is dat wij geen zicht hebben op eventuele andere beslagen die gelegd zijn. Het zou dus zo kunnen zijn dat het bedrag dat bij ons teveel is ontvangen, bedoeld is voor de volgende beslaglegger. Jouw werkgever of uitkerende instantie heeft hier zicht op en kan dus bepalen aan wie het teveel ontvangen bedrag uitbetaald moet worden.
Het teveel ontvangen bedrag wordt door ons binnen 10 werkdagen na ontvangst of na de herberekening teruggestort aan je werkgever of uitkerende instantie. Hier hoef je geen contact met ons over op te nemen.
De beslagvrije voet blijkt te laag te zijn
Wanneer de beslagvrije voet te laag blijkt te zijn, storten wij het verschil naar je terug. We berekenen het verschil altijd tot maximaal een jaar voor je aanvraag, dit is namelijk wat de wet hierover voorschrijft.
Bij de zaken die wij behandelen voor een collega-deurwaarder, kun je het terugstortverzoek direct bij hen indienen.
Het teveel ontvangen bedrag wordt door ons binnen 10 werkdagen na ontvangst van je rekeningnummer of na de herberekening teruggestort op je rekening. Zorg er dus voor dat je bij je aanvraag voor de herberekening van de beslagvrije voet altijd je IBAN-rekeningnummer meestuurt.