Wanneer u een vordering niet op tijd betaalt, dan kunt u geregistreerd worden bij het BKR (Bureau Krediet Registratie). Wij melden u nóóit aan of af bij het BKR, dat doet onze opdrachtgever. Wanneer u de voorwaarden wilt bespreken waardoor u afgemeld kunt worden bij het BKR of wanneer u hier andere vragen over hebt, kunt u contact opnemen met onze opdrachtgever.
Er zijn 2 opties:
- U bent het eens met de zaak en maakt geen bezwaar
Conclusie van eis: Dit is de dagvaarding. Onze deurwaarder brengt de dagvaarding op het adres waar u volgens de gemeente ingeschreven staat. In de dagvaarding vragen wij aan de rechter om u tijdens een zitting te veroordelen tot het betalen van de openstaande facturen en de gemaakte kosten om deze facturen te incasseren. Aangezien u het eens bent met de zaak, hoeft u niet naar de zitting te komen.Tijdens de geplande zitting doet de rechter uitspraak in uw zaak. U hoeft niet altijd aanwezig te zijn bij de zitting wanneer u gedagvaard bent. Wanneer u niet naar de zitting komt, zal de rechter hoogstwaarschijnlijk de zaak toewijzen. Dit betekent dat u veroordeeld wordt tot het betalen van de vordering en de kosten van de zitting.Wij ontvangen een vonnis waarin de uitspraak van de rechter staat beschreven. - U bent het niet met de zaak en maakt bezwaar
Conclusie van eis: Dit is de dagvaarding. Onze deurwaarder brengt de dagvaarding op het adres waar u volgens de gemeente ingeschreven staat. In de dagvaarding vragen wij aan de rechter om u tijdens een zitting te veroordelen tot het betalen van de openstaande facturen en de gemaakte kosten om deze facturen te incasseren.
Conclusie van antwoord: Dit is het bezwaar dat u maakt tegen de zaak bij de rechtbank. U kunt naar de zitting gaan om bij de rechter aan te geven waar u het niet mee eens bent. Is het voor u niet mogelijk om naar de zitting te gaan? U kunt ook schriftelijk uw bezwaar indienen bij de rechtbank. Kijk in de dagvaarding op de eerste bladzijde onder het kopje “Om”. Hier vindt u hoe u uw bezwaar moet indienen bij de rechtbank.
Conclusie van repliek: De rechter kan naar aanleiding van uw bezwaar vragen om aanvullend bewijsmateriaal van ons. In overleg met onze opdrachtgever zullen wij deze informatie verstrekken.
Conclusie van dupliek: U krijgt de kans om (schriftelijk) te reageren op het aanvullende bewijsmateriaal.
Uitspraak: De rechter neemt al het bewijs in overweging en doet uitspraak in de zaak.
Wij ontvangen een vonnis waarin de uitspraak van de rechter staat beschreven.
De enige manier om een zitting te annuleren, is door betaling van het volledige openstaande bedrag. Wij raden dit altijd aan, omdat u hiermee de kosten van de rechtbank uitspaart (het griffierecht). In de dagvaarding kunt u het bedrag terugvinden dat betaald moet worden om de zitting te annuleren. Dit staat doorgaans op bladzijde 5 of 6 van de dagvaarding onder het kopje “U bent gedagvaard om voor de rechter te verschijnen”.
U kunt op verschillende manieren uw (adres)gegevens wijzigen:
- Log in op MijnIncasso en klik op ‘Mijn gegevens’ en vervolgens op ‘Wijzig gegevens’. U kunt direct uw adres, e-mailadres, telefoonnummer, rekeningnummer en inloggegevens wijzigen.
- Via ons contactformulier kunt u uw adreswijziging doorgeven. Kies voor de optie ‘Ik heb een andere vraag’ en geef ons uw nieuwe adres door.
U kunt uw beslagvrije voet opnieuw laten berekenen door de benodigde stukken aan te leveren. De benodigde stukken zijn de volgende:
- Wanneer u één of meerdere kinderen thuis hebt wonen, verzoeken wij u de geboortedatum/geboortedata van dit kind/deze kinderen aan ons door te geven in het opmerkingenveld.
- Kopie van de meest recente salaris- of uitkeringsspecificatie. Wanneer u samenwonend of gehuwd bent, dient u ook de gegevens van uw partner toe te voegen.
- Kopie van de huurovereenkomst en de huurspecificatie van dit kalenderjaar (recent bewijs van de hoogte van de huur) of kopie van de geldleningovereenkomst voor de hypotheek en een recent bewijs van de maandelijks verschuldigde rente.
- Kopie van het polisblad van de zorgverzekering van dit kalenderjaar, met daarop de premies van dit jaar.
Onderstaande stukken kunt u opvragen bij de Belastingdienst. Wanneer u geen toeslagen of voorlopige teruggave ontvangt, hebben wij de afwijzing van de Belastingdienst als bewijsstuk nodig:
- Kopie van de beslissing huurtoeslag over dit kalenderjaar (bij huurwoning).
- Kopie van de beslissing kindgebonden budget over dit kalenderjaar.
- Kopie van de beslissing voorlopige teruggaaf over dit kalenderjaar.
- Kopie van de beslissing zorgtoeslag over dit kalenderjaar.
Wij kunnen alleen een nieuwe beslagvrije voet voor u berekenen als we bewijsstukken van u ontvangen. Na deze berekening passen we de beslagvrije voet direct voor u aan. De berekening kan 14 dagen duren na ontvangst van de bewijsstukken.
U kunt de stukken aanleveren door in te loggen op MijnIncasso en vervolgens te klikken op ‘Bezwaar indienen’ gevolgd door ‘Ik ben het niet eens met (de hoogte van) de beslagvrije voet’.
Vul ons contactformulier in en kies voor de optie: 'Ik wil een herberekening van de beslagvrije voet'.
Het is mogelijk om de stukken op te sturen via e-mail. U kunt mailen naar info@ggn.nl. Zet de benodigde stukken in de bijlage en gebruik uw dossiernummer als onderwerp van de mail.
Het is mogelijk om de stukken per post te sturen naar Postbus 19212, 3001 BE Rotterdam.
- Op MijnIncasso kunt u direct inloggen en een overzicht van uw openstaande dossier(s) vinden.
Als u in de afgelopen 2 dagen een officiële brief van één van onze deurwaarders hebt ontvangen, dan kunt u voor dat dossier het bedrag aanhouden wat in die brief staat.
- U kunt ons contactformulier invullen en kiezen voor: ‘ik heb een andere vraag’. Hier kunt u ons vragen om u een overzicht van uw openstaande dossier(s) te sturen. Wij verwachten dit binnen 7 werkdagen per e-mail of post te doen.
Het gebeurt helaas weleens dat wij een brief sturen naar een oud of verkeerd adres. Meestal komt dit doordat de betreffende persoon geen adreswijziging heeft doorgegeven aan onze opdrachtgever of aan ons.
Wij stellen het erg op prijs wanneer u onze brief naar ons terugstuurt, zodat wij het nieuwe of juiste adres kunnen achterhalen. U kunt op de envelop “retour afzender” en “persoon woont niet op dit adres” zetten. Uiteraard hoeft u geen postzegel te gebruiken; u kunt de brief zo in de brievenbus stoppen.
Een pre-minder is bedoeld als service van ons naar u. U kunt het zien als een soort herinnering dat de betalingsdatum van de betalingsregeling eraan komt. De pre-minder wordt ongeveer 5 werkdagen voor de afgesproken datum van de betalingsregeling door ons verstuurd. Dat gebeurt ook als u al hebt betaald. In dat geval mag u de pre-minder als niet verzonden beschouwen.
Als het de laatste termijn van uw betalingsregeling is, dan sturen wij de pre-minder op een andere datum, vrij kort na het ontvangen van de een-na-laatste betaling. U mag gewoon de afgesproken datum aanhouden om de laatste termijn van uw regeling te betalen.
U kunt controleren of uw betaling is ontvangen door ons te bellen op 088-3314500.
Wij willen natuurlijk graag uw vraag zo snel mogelijk behandelen. Het is echter afhankelijk van de soort vraag hoe snel dit mogelijk is voor ons:
Onderwerp vraag
-
Betalingsregeling:
- Via MijnIncasso: 5 werkdagen
- Via het contactformulier: 5 werkdagen
- Via e-mail: 8 werkdagen
- Via post: 10 werkdagen
-
Bezwaar/betaalbewijs:
- Via MijnIncasso: 10 werkdagen
- Via het contactformulier: 10 werkdagen
- Via e-mail: 13 werkdagen
- Via post: 15 werkdagen
LET OP: Wanneer wij het bezwaar met de opdrachtgever bespreken, kan dit langer duren.
-
Beslagvrije voet:
- Via MijnIncasso: 14 werkdagen
- Via het contactformulier: 14 werkdagen
- Via e-mail: 17 werkdagen
- Via post: 19 werkdagen
-
Andere vraag:
- Via MijnIncasso: 10 werkdagen
- Via het contactformulier: 10 werkdagen
- Via e-mail: 13 werkdagen
- Via post: 15 werkdagen
Wij ontvangen pas een dossier van onze opdrachtgever wanneer zij u al (meerdere keren) per brief of e-mail hebben verzocht te betalen.
Wanneer u verhuisd bent, is het uw eigen verantwoordelijkheid om uw nieuwe adres door te geven bij onze opdrachtgever. Bent u dit vergeten, dan is het dossier terecht overgedragen aan ons. Eventuele extra kosten moeten door u betaald worden.
Hebt u wel uw nieuwe adres op tijd doorgegeven aan onze opdrachtgever? Dan ontvangen wij graag het bewijs dat u het nieuwe adres hebt doorgegeven.
- U kunt op MijnIncasso op het betreffende dossier klikken. Klik vervolgens op 'Bezwaar indienen' en kies voor de reden: 'Ik ben het niet eens met de kosten'. Stuur ons een duidelijke onderbouwing en voeg uw bewijsmateriaal als bijlage toe. Wij nemen dan contact op met onze opdrachtgever om uw bezwaar te bespreken.
- Vul ons contactformulier in en kies voor de optie: 'Ik wil bezwaar maken/ik ben het ergens niet mee eens'. Stuur ons een duidelijke onderbouwing en voeg uw bewijsmateriaal als bijlage toe. Wij nemen dan contact op met onze opdrachtgever om uw bezwaar te bespreken.
In mei en juni ontvangen veel mensen vakantiegeld. Daarom sturen wij in deze periode veel extra brieven en e-mails om de mogelijkheden uit te leggen van versneld aflossen met het vakantiegeld. Niet alle werkgevers of uitkerende instanties keren in mei of juni vakantiegeld uit. Daarnaast ontvangt natuurlijk ook niet iedereen een salaris of uitkering.
- Wanneer u geen vakantiegeld ontvangt, dan kunt uonze brief of e-mail hierover als niet verzonden beschouwen.
- Wanneer u wel vakantiegeld ontvangt, maar niet in mei of juni, dan kunt u onze brief of e-mail hierover als niet verzonden beschouwen. Wij raden u wel aan om, wanneer u het vakantiegeld ontvangt, dit te gebruiken om (gedeeltelijk) uw schuld(en) mee af te lossen.
Het is wel belangrijk dat u een betalingsregeling met ons afspreekt. Hierdoor voorkomt u extra kosten. Voorbeelden hiervan zijn: Incassokosten, rente en de kosten voor een dagvaarding. Wanneer wij al in het bezit zijn van een vonnis of dwangbevel, mag er zelfs beslag gelegd worden op uw inkomen, auto en/of huis.
Voor het afspreken van een betalingsregeling kunt u:
- Op MijnIncasso inloggen. Klik op 'Regeling voorstellen'. Hier volgt u het stappenplan om een regeling af te spreken die past bij uw situatie. Na het versturen van het voorstel ontvangt u binnen 5 werkdagen per e-mail een reactie op uw voorstel.
- Ons contactformulier invullen. Wij sturen binnen 5 werkdagen een bevestiging of afwijzing van de voorgestelde betalingsregeling.
U hoeft niet altijd aanwezig te zijn bij de zitting wanneer u gedagvaard bent. Wanneer u niet naar de zitting komt, zal de rechter hoogstwaarschijnlijk de zaak toewijzen. Dit betekent dat u veroordeeld wordt om de vordering en de kosten van de zitting te betalen.
U heeft de volgende opties:
U bent het eens met de zaak en kunt het hele bedrag betalen.
Wij raden u aan om 3 dagen vóór de zittingsdatum het hele openstaande bedrag aan ons te betalen. Wij kunnen dan de zitting annuleren en u bespaart de griffiekosten.
U bent het eens met de zaak, maar u kunt niet het hele bedrag in één keer betalen:
Neem contact met ons op, dan kunnen wij kijken naar de mogelijkheden van een betalingsregeling. Omdat de zitting wél doorgaat bij een betalingsregeling, komen de griffiekosten voor uw rekening.
U bent het niet eens met de zaak
U kunt schriftelijk uw bezwaar maken bij de rechtbank. Kijk in de dagvaarding op de eerste bladzijde onder het kopje “Om”. Hier vindt u hoe u uw bezwaar moet maken bij de rechtbank. U kunt ook naar de zitting gaan om bij de rechter aan te geven waar u het niet mee eens bent.
Een pré-incassobrief kunt u herkennen aan 3 kenmerken:
- Het openstaande bedrag moet betaald worden aan de opdrachtgever zelf en dus niet aan GGN.
- Het IBAN (rekeningnummer) van onze opdrachtgever staat in de brief vermeld.
- Wanneer u een vraag heeft over het openstaande bedrag of u bent het er niet mee eens, dan kunt u contact opnemen met onze opdrachtgever. In de pré-incassobrief vindt u de contactgegevens van onze opdrachtgever. Komt u er met onze opdrachtgever niet uit of heeft u een andere vraag? Neem dan contact met ons op.
Als u geld van ons terugkrijgt, kan dat om verschillende redenen zijn.
Als u geld teruggestort krijgt omdat uw beslagvrije voet met terugwerkende kracht is aangepast, duurt het ongeveer twee weken vanaf de aanpassing voordat het geld door ons wordt overgemaakt.
Als u geld terugkrijgt omdat u te veel heeft betaald, duurt het ongeveer een week vanaf het moment dat de opdracht voor terugstorting in ons systeem staat.
Heeft u na de aangegeven tijdsduur nog geen geld ontvangen? Wij hebben dit zo veel mogelijk geautomatiseerd, maar het kan zijn dat het nog niet in gang gezet is. Wilt u ons dan bellen op 088-3314500 zodat we het in gang kunnen zetten?
Als u geen contact met ons opneemt, zal het dossier doorgaans het volgende incassotraject doorlopen. Op een aantal momenten binnen dit traject is het mogelijk om kosten te voorkomen.
Beslag is een maatregel die door een deurwaarder kan worden getroffen, waardoor iemand niet meer vrij over zijn bezittingen kan beschikken. Het leggen van beslag is een manier om een openstaand bedrag betaald te krijgen.
Om beslag te kunnen leggen, is er altijd een gerechtelijke uitspraak nodig waarin staat dat het openstaande bedrag betaald moet worden. Wanneer onze deurwaarder de gerechtelijke uitspraak bij u heeft afgeleverd, heeft u altijd nog een aantal dagen om het openstaande bedrag aan ons te betalen. Bij de meeste uitspraken is dit 2 dagen. Na deze termijn mogen wij beslag leggen. Voorkom beslag door een betaalafspraak met ons te maken.
De beslagvrije voet is het gedeelte van uw inkomen waarop géén beslag gelegd mag worden. Wanneer wij beslag leggen op uw loon of uitkering, ontvangt u dit bedrag van uw werkgever of uitkerende instantie. Er is wettelijk bepaald welk bedrag u maandelijks moet ontvangen om uw vaste lasten te kunnen betalen.
Alles wat u normaal boven het bedrag van de beslagvrije voet zou ontvangen, wordt door uw werkgever of uitkerende instantie aan ons betaald. Hiermee wordt uw schuld afgelost.
Een dagvaarding is een officiële brief die een deurwaarder bij u langsbrengt. U wordt hierin verzocht om voor de rechtbank te verschijnen. In de dagvaarding vragen wij aan de rechter om u tijdens een zitting te veroordelen voor het betalen van de openstaande facturen en de gemaakte kosten om deze facturen te incasseren. De rechter beoordeelt uw zaak en doet hier uitspraak over. Dit heet een vonnis
De deurwaarder of gerechtsdeurwaarder is een openbaar ambtenaar die wordt benoemd door de koning. De deurwaarder mag als enige gerechtelijke stukken langs brengen zoals een dagvaarding of een vonnis. Daarnaast mag de deurwaarder beslag leggen.
Een dwangbevel is een bevel om te betalen. Een aantal overheidsinstanties mogen, zonder naar de rechter te gaan, een dwangbevel aanmaken. Nadat onze deurwaarder het dwangbevel bij u langs heeft gebracht, mogen wij beslag leggen op bijvoorbeeld uw inkomen, auto of andere eigendommen.
Voorbeelden van deze overheidsinstanties zijn het Centraal Justitieel Incassobureau (C.J.I.B.) en Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO).
In een vonnis staat de uitspraak van een rechter beschreven. De rechter benoemt in het vonnis de punten die in de dagvaarding staan. Op basis van het vonnis, mogen wij beslag leggen op bijvoorbeeld uw inkomen, auto of andere eigendommen.
U kunt uw openstaande saldo inzien in MijnIncasso. Na het inloggen, kunt u het overzicht zien bij 'Mijn Vorderingen'. Het is ook mogelijk om telefonisch uw saldo op te vragen. U kunt dan bellen naar 088-3314500.
Een rechter kan besluiten dat iemand een gehuurde ruimte moet verlaten, bijvoorbeeld omdat de huur niet betaald is. Als die persoon weigert de gehuurde ruimte te verlaten kan de deurwaarder op basis van het vonnis de ruimte ontruimen. Door het vervangen van de sloten, heeft deze persoon geen toegang meer tot de ruimte.
Een pré-incassobrief gaat over een onbetaalde factuur waarvan GGN nog géén dossier heeft aangemaakt. Wij sturen de brief op ons briefpapier op verzoek van onze opdrachtgever.
De incassokosten zijn de kosten die in rekening gebracht mogen worden wanneer een factuur of facturen niet op tijd betaald worden. De incassokosten die wij in rekening brengen, zijn altijd berekend volgens de Wet Incassokosten (WIK). Op deze website kunt u de hoogte van de incassokosten zelf berekenen.
Elk jaar wordt wettelijk bepaald hoe hoog de kosten voor het leggen van beslag mogen zijn. Deze kosten zijn opgenomen in het Besluit tarieven ambtshandelingen gerechtsdeurwaarder (Btag). Klik hier voor de meest recente versie van het overzicht.
Het volledige dossier is voldaan, wij hebben zelfs teveel geld ontvangen.
-
Als u nog andere dossiers bij ons heeft, dan verrekenen wij het tegoed voor u met één van de openstaande dossiers. U ontvangt een brief van ons waarin we aangeven welk bedrag verrekend wordt met welk dossier. In onze brief leggen we uit wat u kunt doen als u niet wilt dat we het bedrag verrekenen.
-
Als u geen ander dossier bij ons hebt, dan storten wij het teveel ontvangen bedrag altijd terug naar uw werkgever of uitkerende instantie. De reden hiervoor is dat wij geen zicht hebben op eventuele andere beslagen die gelegd zijn. Het zou dus zo kunnen zijn dat het bedrag dat bij ons teveel is ontvangen, bedoeld is voor de volgende beslaglegger. Uw werkgever of uitkerende instantie heeft hier zicht op en kan dus bepalen aan wie het teveel ontvangen bedrag uitbetaald moet worden.
Het teveel ontvangen bedrag wordt door ons binnen 10 werkdagen na ontvangst of na de herberekening teruggestort aan uw werkgever of uitkerende instantie. Hier hoeft u geen contact met ons over op te nemen.
De beslagvrije voet blijkt te laag te zijn
Wanneer de beslagvrije voet te laag blijkt te zijn, storten wij het verschil naar u terug. We berekenen het verschil altijd tot maximaal een jaar voor u aanvraag, dit is namelijk wat de wet hierover voorschrijft.
Bij de zaken die wij behandelen voor een collega-deurwaarder, kunt u het terugstortverzoek direct bij hen indienen.
Het teveel ontvangen bedrag wordt door ons binnen 10 werkdagen na ontvangst van uw rekeningnummer of na de herberekening teruggestort op uw rekening. Zorg er dus voor dat u bij uw aanvraag voor de herberekening van de beslagvrije voet altijd uw IBAN-rekeningnummer meestuurt.