Er staat een BKR registratie op mijn naam, hoe laat ik deze verwijderen?
Wanneer je een vordering niet op tijd betaalt, dan kun je geregistreerd worden bij het BKR (Bureau Krediet Registratie). Wij melden jou nóóit aan of af bij het BKR, dat doet onze opdrachtgever. Wanneer je de voorwaarden wilt bespreken waardoor je afgemeld kunt worden bij het BKR of wanneer je hier andere vragen over hebt, kan je contact opnemen met onze opdrachtgever.
Hoe gaat een procedure bij de rechtbank in zijn werk?
Er zijn 2 opties:
- Je bent het eens met de zaak en maakt geen bezwaar
Conclusie van eis: Dit is de dagvaarding. Onze deurwaarder brengt de dagvaarding op het adres waar je volgens de gemeente ingeschreven staat. In de dagvaarding vragen wij aan de rechter om je tijdens een zitting te veroordelen voor het betalen van de openstaande facturen en de gemaakte kosten om deze facturen te incasseren. Aangezien je het eens bent met de zaak, hoef je niet naar de zitting te komen.
Tijdens de geplande zitting doet de rechter uitspraak in jouw zaak. Je hoeft niet altijd aanwezig te zijn bij de zitting wanneer je gedagvaard bent. Wanneer je niet naar de zitting komt, zal de rechter hoogstwaarschijnlijk de zaak toewijzen. Dit betekent dat je veroordeeld wordt om de vordering en de kosten van de zitting te betalen.
Wij ontvangen een vonnis waarin de uitspraak van de rechter staat beschreven.
- Je bent het niet met de zaak en maakt bezwaar
Conclusie van eis: Dit is de dagvaarding. Onze deurwaarder brengt de dagvaarding op het adres waar je volgens de gemeente ingeschreven staat. In de dagvaarding vragen wij aan de rechter om je tijdens een zitting te veroordelen voor het betalen van de openstaande facturen en de gemaakte kosten om deze facturen te incasseren.
Conclusie van antwoord: Dit is het bezwaar dat je maakt tegen de zaak bij de rechtbank. Je kunt naar de zitting gaan om bij de rechter aan te geven waar je het niet mee eens bent. Is het voor jou niet mogelijk om naar de zitting te gaan? Je kunt ook schriftelijk jouw bezwaar maken bij de rechtbank. Kijk in de dagvaarding op de eerste bladzijde onder het kopje “Om”. Hier vind je hoe je jouw bezwaar moet maken bij de rechtbank.
Conclusie van repliek: De rechter kan naar aanleiding van jouw bezwaar vragen om aanvullend bewijsmateriaal van ons. In overleg met onze opdrachtgever zullen wij deze informatie verstrekken.
Conclusie van dupliek: Je krijgt de kans om (schriftelijk) te reageren op het aanvullende bewijsmateriaal.
Uitspraak: De rechter neemt al het bewijs in overweging en doet uitspraak in de zaak.
Wij ontvangen een vonnis waarin de uitspraak van de rechter staat beschreven
Hoe kan ik de zitting voorkomen?
De enige manier om een zitting te annuleren, is een betaling van het volledige openstaande bedrag. Wij raden dit altijd aan, omdat je hiermee de kosten van de rechtbank uitspaart (het griffierecht). In de dagvaarding kan je het bedrag terugvinden dat betaald moet worden om de zitting te annuleren. Dit staat doorgaans op bladzijde 5 of 6 van de dagvaarding onder het kopje “U bent gedagvaard om voor de rechter te verschijnen”.
Hoe kan ik mijn (adres)gegevens wijzigen?
Je kan op verschillende manieren je (adres)gegevens wijzigen:
- Log in op MijnIncasso en klik op ‘Mijn gegevens’ en vervolgens op ‘Wijzig gegevens’. Je kan direct je adres, e-mailadres, telefoonnummer, rekeningnummer en inloggegevens wijzigen.
- Via ons contactformulier kun je jouw adreswijziging doorgeven. Kies voor de optie ‘Ik heb een andere vraag’ en geef ons je nieuwe adres door.
Hoe kan ik mijn beslagvrije voet opnieuw laten berekenen?
Je kunt je beslagvrije voet opnieuw laten berekenen door de benodigde stukken aan te leveren. De benodigde stukken zijn de volgende:
- Wanneer je één of meerdere kinderen thuis hebt wonen, verzoeken wij je de geboortedatum/geboortedata van dit kind/deze kinderen aan ons door te geven in het opmerkingenveld.
- Kopie van de meest recente salaris- of uitkeringsspecificatie. Wanneer je samenwonend of gehuwd bent, dien je ook de gegevens van jouw partner toe te voegen.
- Kopie van de huurovereenkomst en de huurspecificatie van dit kalenderjaar (recent bewijs van de hoogte van de huur) of kopie van de geldleningovereenkomst voor de hypotheek en een recent bewijs van de maandelijks verschuldigde rente.
- Kopie van het polisblad van de zorgverzekering van dit kalenderjaar, met daarop de premies van dit jaar.
Onderstaande stukken kun je opvragen bij de Belastingdienst. Wanneer je geen toeslagen of voorlopige teruggave ontvangt, hebben wij de afwijzing van de Belastingdienst als bewijsstuk nodig:
- Kopie van de beslissing huurtoeslag over dit kalenderjaar (bij huurwoning).
- Kopie van de beslissing kindgebonden budget over dit kalenderjaar.
- Kopie van de beslissing voorlopige teruggaaf over dit kalenderjaar.
- Kopie van de beslissing zorgtoeslag over dit kalenderjaar.
Wij kunnen alleen een nieuwe beslagvrije voet voor jou berekenen als we bewijsstukken van jou ontvangen. Na deze berekening passen we de beslagvrije voet direct voor jou aan. De berekening kan 14 dagen duren na ontvangst van de bewijsstukken.
Je kunt de stukken aanleveren door in te loggen op MijnIncasso en vervolgens te klikken op ‘Bezwaar indienen’ gevolgd door ‘Ik ben het niet eens met (de hoogte van) de beslagvrije voet’.
Vul ons contactformulier in en kies voor de optie: 'Ik wil een herberekening van de beslagvrije voet'.
Het is mogelijk om de stukken op te sturen via e-mail. Je kunt mailen naar info@ggn.nl. Zet de benodigde stukken in de bijlage en gebruik je dossiernummer als onderwerp van de mail.
Het is mogelijk om de stukken per post te sturen naar Postbus 19212, 3001 BE Rotterdam.
Hoe weet ik welk bedrag ik moet betalen?
- Op MijnIncasso kun je direct inloggen en een overzicht van je openstaande dossier(s) vinden.
Als je in de afgelopen 2 dagen een officiële brief van één van onze deurwaarders hebt ontvangen, dan kun je voor dat dossier het bedrag aanhouden wat in die brief staat.
- Je kunt ons contactformulier invullen en kiezen voor: ‘ik heb een andere vraag’. Hier kun je ons vragen om je een overzicht van je openstaande dossier(s) te sturen. Wij verwachten dit binnen 7 werkdagen per e-mail of post te doen.
Ik heb een brief ontvangen die niet voor mij bestemd is, wat moet ik doen?
Het gebeurt helaas weleens dat wij een brief sturen naar het oude of verkeerde adres. Meestal komt dit doordat de betreffende persoon geen adreswijziging heeft doorgegeven aan onze opdrachtgever of aan ons.
Wij stellen het erg op prijs wanneer je onze brief naar ons terugstuurt, zodat wij het nieuwe of juiste adres kunnen achterhalen. Je kunt op de envelop "retour afzender" en "persoon woont niet op dit adres" zetten. Uiteraard hoef je geen postzegel te gebruiken; je kunt de brief zo in de brievenbus stoppen.
Ik heb een pre-minder ontvangen, wat houdt dat in?
Een pre-minder is bedoeld als service van ons naar jou. Je kunt het zien als een soort herinnering dat de betalingsdatum van de betalingsregeling eraan komt. De pre-minder wordt ongeveer 5 werkdagen voor de afgesproken datum van de betalingsregeling door ons verstuurd. Dat gebeurt ook als je al hebt betaald. In dat geval mag je de pre-minder als niet verzonden beschouwen.
Als het de laatste termijn van je betalingsregeling is, dan sturen we de pre-minder op een andere datum, vrij kort na het ontvangen van de een-na-laatste betaling. Je mag gewoon de afgesproken datum aanhouden om de laatste termijn van je regeling te betalen.
Je kunt controleren of je betaling is ontvangen door ons te bellen op 088-3314500.
Ik heb een vraag gesteld per post/mail/telefoon, maar heb nog geen reactie ontvangen
Wij willen natuurlijk graag je vraag zo snel mogelijk behandelen. Het is echter afhankelijk van de soort vraag hoe snel dit mogelijk is voor ons:
Onderwerp vraag
-
Betalingsregeling:
- Via MijnIncasso: 5 werkdagen
- Via het contactformulier: 5 werkdagen
- Via e-mail: 8 werkdagen
- Via post: 10 werkdagen
-
Bezwaar/betaalbewijs:
- Via MijnIncasso: 10 werkdagen
- Via het contactformulier: 10 werkdagen
- Via e-mail: 13 werkdagen
- Via post: 15 werkdagen
LET OP: Wanneer wij het bezwaar met de opdrachtgever bespreken, kan dit langer duren.
-
Beslagvrije voet:
- Via MijnIncasso: 14 werkdagen
- Via het contactformulier: 14 werkdagen
- Via e-mail: 17 werkdagen
- Via post: 19 werkdagen
-
Andere vraag:
- Via MijnIncasso: 10 werkdagen
- Via het contactformulier: 10 werkdagen
- Via e-mail: 13 werkdagen
- Via post: 15 werkdagen
Ik heb nooit eerdere brieven van de opdrachtgever ontvangen
Wij ontvangen pas een dossier van onze opdrachtgever wanneer zij jou al (meerdere keren) per brief of e-mail hebben verzocht te betalen.
Wanneer je verhuisd bent, is het jouw eigen verantwoordelijkheid om je nieuwe adres door te geven bij onze opdrachtgever. Ben je dit vergeten, dan is het dossier terecht overgedragen aan ons. Eventuele extra kosten moeten door jou betaald worden.
Heb je wel je nieuwe adres op tijd doorgegeven aan onze opdrachtgever? Dan ontvangen wij graag het bewijs dat je het nieuwe adres hebt doorgegeven.
- Je kunt op MijnIncasso op het betreffende dossier klikken. Klik vervolgens op 'Bezwaar indienen' en kies voor de reden: 'Ik ben het niet eens met de kosten'. Stuur ons een duidelijke onderbouwing en voeg jouw bewijsmateriaal als bijlage toe. Wij nemen dan contact op met onze opdrachtgever om jouw bezwaar te bespreken.
- Vul ons contactformulier in en kies voor de optie: 'Ik wil bezwaar maken/ik ben het ergens niet mee eens'. Stuur ons een duidelijke onderbouwing en voeg jouw bewijsmateriaal als bijlage toe. Wij nemen dan contact op met onze opdrachtgever om jouw bezwaar te bespreken.
Ik ontvang geen vakantiegeld
In mei en juni ontvangen veel mensen vakantiegeld. Daarom sturen wij in deze periode veel extra brieven en e-mails om de mogelijkheden uit te leggen van versneld aflossen met het vakantiegeld. Niet alle werkgevers of uitkerende instanties keren in mei of juni vakantiegeld uit. Daarnaast ontvangt natuurlijk ook niet iedereen een salaris of uitkering.
- Wanneer je geen vakantiegeld ontvangt, dan kun je onze brief of e-mail hierover als niet verzonden beschouwen.
- Wanneer je wel vakantiegeld ontvangt, maar niet in mei of juni, dan kun je onze brief of e-mail hierover als niet verzonden beschouwen. Wij raden je wel aan om, wanneer je het vakantiegeld ontvangt, dit te gebruiken om (gedeeltelijk) jouw schuld(en) mee af te lossen.
Het is wel belangrijk dat je een betalingsregeling met ons afspreekt. Hierdoor voorkom je extra kosten. Voorbeelden hiervan zijn: Incassokosten, rente en de kosten voor een dagvaarding. Wanneer wij al in het bezit zijn van een vonnis of dwangbevel, mag er zelfs beslag gelegd worden op jouw inkomen, auto en/of huis.
Voor het afspreken van een betalingsregeling kun je:
- Op MijnIncasso inloggen. Klik op 'Regeling voorstellen'. Hier volg je het stappenplan om een regeling af te spreken die past bij jouw situatie. Na het versturen van het voorstel ontvang je binnen 5 werkdagen per e-mail een reactie op jouw voorstel.
- Ons contactformulier invullen. Wij sturen binnen 5 werkdagen een bevestiging of afwijzing van de voorgestelde betalingsregeling.
Moet ik aanwezig zijn bij de zitting?
Je hoeft niet altijd aanwezig te zijn bij de zitting wanneer je gedagvaard bent. Wanneer je niet naar de zitting komt, zal de rechter hoogstwaarschijnlijk de zaak toewijzen. Dit betekent dat je veroordeeld wordt om de vordering en de kosten van de zitting te betalen.
Je hebt de volgende opties:
Je bent het eens met de zaak en kunt het hele bedrag betalen.
Wij raden je aan om 3 dagen vóór de zittingsdatum het hele openstaande bedrag aan ons te betalen. Wij kunnen dan de zitting annuleren en je bespaart de griffiekosten.
Je bent het eens met de zaak, maar je kunt niet het hele bedrag in één keer betalen:
Neem contact met ons op, dan kunnen wij kijken naar de mogelijkheden van een betalingsregeling. Omdat de zitting wél doorgaat bij een betalingsregeling, komen de griffiekosten voor jouw rekening.
Je bent het niet eens met de zaak
Je kunt schriftelijk jouw bezwaar maken bij de rechtbank. Kijk in de dagvaarding op de eerste bladzijde onder het kopje “Om”. Hier vind je hoe je jouw bezwaar moet maken bij de rechtbank. Je kunt ook naar de zitting gaan om bij de rechter aan te geven waar je het niet mee eens bent.
Waar zijn de vestigingen van GGN?
Op onze contactpagina vind je een overzicht van onze vestigingen.
Waaraan kan ik een pré incasso brief herkennen?
Een pré-incassobrief kun je herkennen aan 3 kenmerken:
- Het openstaande bedrag moet betaald worden aan de opdrachtgever zelf en dus niet aan GGN.
- Het IBAN (rekeningnummer) van onze opdrachtgever staat in de brief vermeld.
- Wanneer je een vraag hebt over het openstaande bedrag of je bent het er niet mee eens, dan kun je contact opnemen met onze opdrachtgever. In de pré-incassobrief vind je de contactgegevens van onze opdrachtgever. Kom je er met onze opdrachtgever niet uit of hebt u een andere vraag? Neem dan contact met ons op.
Wanneer wordt mijn geld teruggestort?
Als je geld van ons terugkrijgt, kan dat om verschillende redenen zijn.
Als je geld teruggestort krijgt omdat je beslagvrije voet met terugwerkende kracht is aangepast, duurt het ongeveer twee weken vanaf de aanpassing voordat het geld door ons wordt overgemaakt.
Als je geld terugkrijgt omdat je te veel hebt betaald, duurt het ongeveer een week vanaf het moment dat de opdracht voor terugstorting in ons systeem staat.
Heb je na de aangegeven tijdsduur nog geen geld ontvangen? Wij hebben dit zo veel mogelijk geautomatiseerd, maar het kan zijn dat het nog niet in gang gezet is. Wil je ons dan bellen op 088-3314500 zodat we het in gang kunnen zetten?
Wat gebeurt er als ik niet betaal?
Als je geen contact met ons opneemt, zal het dossier doorgaans het volgende incassotraject doorlopen. Op een aantal momenten binnen dit traject is het mogelijk om kosten te voorkomen.
Wat is beslag?
Beslag is een maatregel die door een deurwaarder kan worden getroffen, waardoor iemand niet meer vrij over zijn bezittingen kan beschikken. Het leggen van beslag is een manier om een openstaand bedrag betaald te krijgen.
Om beslag te kunnen leggen, is er altijd een gerechtelijke uitspraak nodig waarin staat dat het openstaande bedrag betaald moet worden. Wanneer onze deurwaarder de gerechtelijke uitspraak bij jou heeft afgeleverd, heb je altijd nog een aantal dagen om het openstaande bedrag aan ons te betalen. Bij de meeste uitspraken is dit 2 dagen. Na deze termijn mogen wij beslag leggen. Voorkom beslag door een betaalafspraak met ons te maken.
Wat is een beslagvrije voet?
De beslagvrije voet is het gedeelte van je inkomen waarop géén beslag gelegd mag worden. Wanneer wij beslag leggen op jouw loon of uitkering, ontvang je dit bedrag van jouw werkgever of uitkerende instantie. Er is wettelijk bepaald welk bedrag je maandelijks moet ontvangen om jouw vaste lasten te kunnen betalen.
Alles wat je normaal boven het bedrag van de beslagvrije voet zou ontvangen, wordt door jouw werkgever of uitkerende instantie aan ons betaald. Hiermee wordt jouw schuld afgelost.
Wat is een dagvaarding?
Een dagvaarding is een officiële brief die een deurwaarder bij je langsbrengt. Jij wordt hierin verzocht om voor de rechtbank te verschijnen. In de dagvaarding vragen wij aan de rechter om jou tijdens een zitting te veroordelen voor het betalen van de openstaande facturen en de gemaakte kosten om deze facturen te incasseren. De rechter beoordeelt jouw zaak en doet hier uitspraak over. Dit heet een vonnis
Wat is een deurwaarder?
De deurwaarder of gerechtsdeurwaarder is een openbaar ambtenaar die wordt benoemd door de koning. De deurwaarder mag als enige gerechtelijke stukken langs brengen zoals een dagvaarding of een vonnis. Daarnaast mag de deurwaarder beslag leggen.
Wat is een dwangbevel?
Een dwangbevel is een bevel om te betalen. Een aantal overheidsinstanties mogen, zonder naar de rechter te gaan, een dwangbevel aanmaken. Nadat onze deurwaarder het dwangbevel bij jou langs heeft gebracht, mogen wij beslag leggen op bijvoorbeeld jouw inkomen, auto of andere eigendommen.
Voorbeelden van deze overheidsinstanties zijn het Centraal Justitieel Incassobureau (C.J.I.B.) en Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO).
Wat is een vonnis?
In een vonnis staat de uitspraak van een rechter beschreven. De rechter benoemt in het vonnis de punten die in de dagvaarding staan. Op basis van het vonnis, mogen wij beslag leggen op bijvoorbeeld uw inkomen, auto of andere eigendommen.
Wat is het openstaande saldo op mijn dossiers?
Je kunt je openstaande saldo inzien in MijnIncasso. Na het inloggen, kun je het overzicht zien bij 'Mijn Vorderingen'. Het is ook mogelijk om telefonisch je saldo op te vragen. Je kunt dan bellen naar 088-3314500.
Wat is ontruimen?
Een rechter kan besluiten dat iemand een gehuurde ruimte moet verlaten, bijvoorbeeld omdat de huur niet betaald is. Als die persoon weigert de gehuurde ruimte te verlaten kan de deurwaarder op basis van het vonnis de ruimte ontruimen. Door het vervangen van de sloten, heeft deze persoon geen toegang meer tot de ruimte.
Wat is pré-incasso?
Een pré-incassobrief gaat over een onbetaalde factuur waarvan GGN nog géén dossier heeft aangemaakt. Wij sturen de brief op ons briefpapier op verzoek van onze opdrachtgever.
Wat zijn incassokosten?
De incassokosten zijn de kosten die in rekening gebracht mogen worden wanneer een factuur of facturen niet op tijd betaald worden. De incassokosten die wij in rekening brengen, zijn altijd berekend volgens de Wet Incassokosten (WIK). Op deze website kun je de hoogte van de incassokosten zelf berekenen.
Welke kosten komen voor mijn rekening wanneer er beslag gelegd wordt?
Elk jaar wordt wettelijk bepaald hoe hoog de kosten voor het leggen van beslag mogen zijn. Deze kosten zijn opgenomen in het Besluit tarieven ambtshandelingen gerechtsdeurwaarder (Btag). Klik hier voor de meest recente versie van het overzicht.
Wordt het teveel ontvangen geld teruggestort?
Het volledige dossier is voldaan, wij hebben zelfs teveel geld ontvangen.
-
Als je nog andere dossiers bij ons hebt, dan verrekenen wij het tegoed voor je met één van de openstaande dossiers. Je ontvangt een brief van ons waarin we aangeven welk bedrag verrekend wordt met welk dossier. In onze brief leggen we uit wat je kunt doen als je niet wilt dat we het bedrag verrekenen.
-
Als je geen ander dossier bij ons hebt, dan storten wij het teveel ontvangen bedrag altijd terug naar jouw werkgever of uitkerende instantie. De reden hiervoor is dat wij geen zicht hebben op eventuele andere beslagen die gelegd zijn. Het zou dus zo kunnen zijn dat het bedrag dat bij ons teveel is ontvangen, bedoeld is voor de volgende beslaglegger. Jouw werkgever of uitkerende instantie heeft hier zicht op en kan dus bepalen aan wie het teveel ontvangen bedrag uitbetaald moet worden.
Het teveel ontvangen bedrag wordt door ons binnen 10 werkdagen na ontvangst of na de herberekening teruggestort aan je werkgever of uitkerende instantie. Hier hoef je geen contact met ons over op te nemen.
De beslagvrije voet blijkt te laag te zijn
Wanneer de beslagvrije voet te laag blijkt te zijn, storten wij het verschil naar je terug. We berekenen het verschil altijd tot maximaal een jaar voor je aanvraag, dit is namelijk wat de wet hierover voorschrijft.
Bij de zaken die wij behandelen voor een collega-deurwaarder, kun je het terugstortverzoek direct bij hen indienen.
Het teveel ontvangen bedrag wordt door ons binnen 10 werkdagen na ontvangst van je rekeningnummer of na de herberekening teruggestort op je rekening. Zorg er dus voor dat je bij je aanvraag voor de herberekening van de beslagvrije voet altijd je IBAN-rekeningnummer meestuurt.